Lahir
1328.H - Wafat 25 Shafar 1391.H
Beliau
adalah Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas bin ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abbas bin Muhammad al-Maliki
al-Idrisi al-Hasani. Beliau adalah keturunan Idris al-Azhar bin Idris al-Akbar
bin ‘Abdullah al-Kamil bin Hasan al-Mutsanna bin Hasan, putera kepada Sayyidina
‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah SAW.
Dilahirkan
di rumah al-Maliki berhampiran Bab as-Salam pada tahun 1328H. menghafal
al-Quran ketika berusia 10 tahun dan menjadi imam sholat tarawikh di
Masjidilharam. Belajar di Madrasah al-Falah dan tamat pada tahun 1346H.
Kemudian menjadi tenaga pengajar di madrasah tersebut. Mengajar di halaqahnya
di Masjidilharam berdekatan dengan Bab as-Salam selama 40 tahun. Juga dilantik
menjadi jurunikah di Mekah. Beliau wafat pada tanggal 25 Shafar 1391H
dipangkuan pelayan (khadam) beliau, yaitu Tuan Guru Haji Mas’ud Telok Intan
Guru-guru
beliau antara lain adalah :
Ayahndanya
sendiri Sayyid ‘Abbas bin ‘Abdul Aziz al-Maliki,
Al-Muhaddits
al-Haramain Syaikh Umar Hamdan al-Mahrisi,
Syaikh
Habibullah asy-Syanqiti,
Syaikh
Muhammad ‘Ali bin Hussin al-Maliki,
Syaikh
Jamal al-Maliki,
Syaikh
Al-Qurra’ Syaikh at-Tiji,
Syaikh
‘Abdullah Hamaduh,
Syaikh
Hasaan as-Said as-Sanuri,
Syaikh
amin Suwid ad-Dimasyqi,
Syaikh
Mahmud al’Attor ad-Dimasyqi,
Syaikh
Isa Rawwas,
Syaikh
Salim Syafie,
Syaikh
Ahmad Nadhirin,
Syaikh
Muhammad al-‘Arabi at-Tabbani,
Syaikh
Yahya Aman,
Syaikh
Muhammad Khidir asy-Syanqiti,
Syaikh
Muhammad al-Mujtaba asy-Syanqiti,
Syaikh
Umar BaJunaid,
Syaikh
‘Abdul Sattar ad-Dehlawi
Selain
itu beliau juga meriwayatkan ilmu, ijazah dan sanad daripada ulama keluarga
Ba’Alawi (ahlul bait yang bernasabkan kepada ‘Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad
bin Isa al-Muhajir bin Muhammad bin ‘Ali al-Uraidhi bin Ja’far ash-Shodiq bin
Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Hussin al-Sibth putera kepada
Sayyidina ‘Ali bin Abi Thalib dan Sayyidah Fathimah al-Zahra’ binti Rasulullah
SAW, antaranya:
al-Habib
‘Aydrus bin Salim al-Bar,
al-Habib
Abu Bakar al-Bar,
al-Habib
Abdur Rahman bin Ubaidullah as-Seggaf,
al-Habib
Alwi bin Thohir al-Haddad,
al-Habib
Musthofa al-Muhdhor,
al-Habib
Muhammad bin Hadi as-Seggaf,
al-Habib
Umar bin Sumaith,
al-Habib
Salim bin Hafidz,
al-Habib
Ali bin ‘Ali al-Habsyi,
al-Habib
Alwi bin Muhammad al-Haddad,
al-Habib
Ali bin ‘Abdur Rahman al-Habsyi dan
al-Habib
Abu Bakar as-Seggaf.
Beliau
juga meriwayatkan ilmu, sanad dan ijazah daripada para ulama terkenal di
zamannya, seperti:
Al-Imam
al-Muhaddits Muhammad ‘Abdul Hayy al-Kittani,
Asy-Syarif
‘Abdul Hafiz al-Fasi; Syaikh Muhammad Zahid al-Kauthari,
Syaikh
Yusuf bin Ismail an-Nabhani; Syaikh Muhammad Bakhit al-Muti’I,
Syaikh
Salamah al-‘Azzami; asy-Syarif Ahmad bin Ma’mun al-Balghiti,
Syaikh
al-Muhaddits Muhammad Ilyas al-Kandahlawi,
Syaikh
al-Muarrikh al-Yamani Muhammad Zabarah, pengarang Nail al-Wator,
Al-Imam
al-Muhaddits al-Musnid Muhammad ‘Abdul Baqi al-Ayyubi al-Madani,
Syaikh
Abu al-Khair al-Maidani ad-Dimasyqi,
Syaikh
al-Mursyid Muhammad Abu al-Nasr Khalaf al-Hims,
Al-Imam
al-Mursyid asy-Syarif Ahmad as-Sanusi al-Mujahid.
Kitab
karangan beliau:
Al-‘Iqd
al-Munazzam fi Aqsam al-Wahyi al-Mu’azzam,
Al-Manhal
al-Lathir fi ahkam al-Ahadits ad-Dhoif,
Al-Ibanah
al-Ahkam al-Kahanah,
Risalah
fi Ibtol Nisbah al-Qaul bi Waihdah al-Wujud li ‘Aimmah at-Tasawwuf,
Risalah
fi al-Ilham,
Ibanatul
Ahkam Syarh Bulughul Maram,
Risalah
al-Ahkam at-Taswir,
Al-Mawaiz
ad-Diniyyah [himpunan ceramah beliau diradoi Saudi pada setiap pagi Jum’at],
Nailul
Maram Ta’liq ‘ala ‘Umdah al-Ahkam,
Fath
al-Qarib al-Mujib ‘ala Tahzib al-Targhrib wat Tarhib,
Diwan
Syairnya.
Ananda
beliau Sayyid Muhmmad bin ‘Alawi telah mengumpulkan sanad-sanad beliau dalam
kitab al-‘Uqud al-Lu’luiyyah bi Asanid al-‘Alawiyyah dan fatwa-fatwa beliau di
dalam kitab Majmu al-Fatawa wa al-Rasail.
Adapun
murid beliau, tidak terhingga banyaknya. Ramai di kalangan ulama Nusantara yang
belajar kepada beliau di Mekah. Oleh kerana itulah nama beliau tidak asing lagi
di Nusantara.
Pujian
ulama kepadanya:
Kata
Imam al-Akbar Dr. ‘Abdul Halim Mahmud, Syaikhul al-Azhar:
“……Sesungguhnya
Allah telah menyinari wajahnya di atas kesungguhannya yang kuat terhadap sunnah
Rasulullah SAW dalam memikul, memberi kefahaman, pengajaran, pentarbiyahan dan
sebagainya jalan menuju Allah….”
Syaikh
‘Abdul ‘Aziz bin Baz juga pernah memuji Sayyid ‘Alawi sebagaimana diceritakan
oleh Syaikh Ahmad al-Haribi (Pemantau Majlis Pengajian di Masjidil Haram): “….
Pada suatu hari Syaikh ‘Abdul Aziz bin Baz berhenti di dalam majlis pengajian
Sayyid ‘Alawi al-Maliki dan mendengar pengajaran Sayiid ‘alawi beberapa ketika.
Apabila dia berpaling, Syaikh Ahmad al-Haribi bertanya pendapat Syaikh ‘Abdul
‘Aziz Bin Baz tentang pengajaran Sayyid ‘Alawi al-Maliki dan dia berkata:
MasyaAllah! MasyaAllah. (menunjukkan ta’jub terhadap ilmu Sayyid ‘Alawi dan
pengi’tirafan keatas ketinggian ilmunya)
Syaikh
Muhmmad Said al-Yamani pernah berkata kepada ayahnya Sayyid ‘Abbas al-Maliki:
"Sesungguhnya
anakmu ‘Alawi akan menjadi perhiasan Masjidilharam."
Syaikh
Umar Khayyath berkata: Ketika kami berada di dewan rumah Syaikh ‘Ali ibn Hussin
al-Maliki di dalam satu majlis, Sayyid ‘Alawi datang, lalau Sayyid ‘Ali
al-Maliki berkata: Sesungguhnya anaku ini, ‘Alawi, merupakan orang yang
mendapat anugerah dan ilham, di dalam percakapannya penuh dengan keindahan dan
keelokkan, dia juga merupakan orang yang dikasihi ramai, semua orang suka
mendengar pengajarannya dan aku adalah orang yang pertama suka mendengar
kalamnya.
Setelah
kewafatan beliau pada malam Rabu 25 Shafar 1391, tempat beliau diganti oleh
anaknya yaitu Sayyid Muhammad, yang kemudiannya muncul sebagai ulama Mekah yang
harum namanya diseluruh pelosok dunia. selepas kewafatan Sayyid Alawi, anaknya,
Sayyid Muhammad telah menggantikan tempat beliau dalam meneruskan usaha dakwah
& warisan ulama, di mana akhirnya anaknya ini menjadi ulama terkenal dan
dikasihi murid-muridnya serta umat di seluruh pelosok dunia.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kisah Sayyid ‘Alawi bin
Abbas Al-Maliki dengan Para Wahabi
Suatu ketika Sayyid ‘Alawi
bin Abbas al-Maliki duduk dalam halaqahnya di Masjidil Haram. Dan di lain
sudut, duduk pula Syaikh ‘Abdur Rahman as-Sa’di, pengarang sebuah kitab tafsir.
Banyak pula orang yang sedang sholat dan bertawaf. Cuaca saat itu langit awan
mendung sedang berarak. Kemudian hujan pun turun. Air hujan yang turun di atas
Ka’bah mengalir keluar melalui saluran mizab [pancuran emas]. Kemudian jamaah
yang duduk di halaqahnya Sayyid ‘Alawi al-Maliki banyak yang bergegas ke bawah
mizab tersebut untuk mendapatkan air daripadanya. Lalu mereka membasahkan baju
dan badan mereka dengannya sebagai mengambil berkah daripadanya.
Melihat hal itu,
sekumpulan “Orang Badui” (saya sebut saja Badui pada orang2 wahabi tsb )
mencegah mereka karena menyangka melakukan perbuatan itu adalah syirik. Kata
mereka: “Jangan, wahai orang-orang musyrik. Itu Syirik! Itu Syirik!”.
Lalu semua orang pun
beredar dan menuju ke halaqah Sayyid ‘Alawi Al-Maliki. Mereka menanyakan
tentang perkara tersebut pada beliau, dan jawaban dari Sayyid ‘Alawi Al-Maliki
malah menganjurkannya sebab disitu ada keberkahan. Kemudian jamaah tadi pun
pergi kembali ke mizab tersebut.
“Orang-orang badui” tadi
pergi kepada halaqah Syaikh ‘Abdur Rahman dan mengadu kepadanya. Lantas beliau
pun bangun dan pergi bertemu dengan Sayyid ‘Alawi. Maka berkumpul lah jamaah
dari kedua kubu kepada dua orang ulama tersebut.
Kata Syaikh ‘Abdur Rahman:
“Benarkah Anda mengatakan kepada orang-orang bahwa dalam air hujan tersebut ada
berkah?”
Jawab Sayyid ‘Alawi
Al-Maliki: “Benar sekali. Bahkan, ada dua barokah..
Balas Syaikh ‘Abdur
Rahman: “Bagaimana bisa demikian?”
Jawab Sayyid ‘Alawi
Al-Maliki lagi:
“Sebab Allah SWT telah berfirman dalam kitab-Nya mengenai hujan: Dan Kami
turunkan daripada langit air yang diberkati, [Surat Qaaf: 9] - dan mengenai
Ka’bah pula sebagaimana Allah SWT berfirman: Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk
(tempat beribadat) manusia, ialah Baitullah yang di (Makkah) yang diberkahi dan
menjadi petunjuk bagi semua manusia [Surat Ali ‘Imran: 96] -
Maka sekarang terkumpul
dua barokah, yaitu barakah dari air hujan dan barakah baitullah ini.”
Mendengar itu, Syaikh
‘Abdur Rahman merasa takjub: “Subhanallah! Bagaimana kami lupa akan hal ini?
Lalu beliau pun berterima kasih kepada Sayyid ‘Alawi Al-Maliki dan meminta izin
untuk keluar.”
Kemudian kata Sayyid
‘Alawi Al-Maliki:
“Nanti dulu, wahai Syaikh, tidakkah kamu lihat ‘orang-orang badui’ itu
menyangka bahwa apa yang dibuat oleh banyak orang itu sebagai syirik? Mereka
tidak berhenti mengkafirkan orang dan melontar mereka dengan tuduhan syirik,
sehingga melihat orang yang seumpama Anda yang dapat mecegah mereka. Pergilah
ke mizab dan ambil air hujan tersebut di hadapan mereka agar mereka membiarkan
orang-orang mengambilnya.”
Kemudian Syaikh ‘Abdur
Rahman pun pergi ke mizab dan mengambil sendiri air hujan itu sebagai mengambil
berkah. Lihatlah Syeikhnya Orang-orang Badui Wahabi juga melakukan tabarruk,
mengambil keberkahan dari air hujan dan baitullah kab’bah. Lalu bagaimana pula
dengan sikap Orang-orang Badui Salafy Wahabi masa kini yang mengharamkan
tabarruk? Menganggap musyrik orang yang bertabarruk. Kalaupun ada yang
membolehkan tabarruk, membolehkannya hanya pada orang hidup saja.
Ngomong-ngomong…,, Air Hujan dan Ka’bah itu hidup apa nggak ya?
*) catatan:
- Sayyid Alawi bin Abbas Al-Maliki adalah ayah dari Sayyid Muhammad bin Alawi Al-Maliki.
- Syaikh Abdur-Rahman bin
Nashir bin Abdillah Alu Sa’di Tamimi Al Hambali diilahirkan di kota ‘Unaizah,
Qashim sebuah daerah di Najd, Arab Saudi, pada tahun 1307H. Beliau wafat pada
waktu fajar, hari Khamis, 23 Jumadil Akhirah 1376H.
Diantara murid-murid
beliau adalah :
Syaikh Muhammad bin Shalih
al-Utsaimin,
Syaikh Sulaiman bin
Ibrahim al-Bassam,
Syaikh Muhammad bin Abdul
‘Aziz al-Mathu,
Syaikh Abdullah bin
Abdur-Rahman al-Bassam,
Syaikh Muhammad al-Manshur
az-Zamil,
Syaikh Ali bin Muhammad az-Zamil,
Syaikh Abdullah bin
Abdul-Aziz bin ‘Aqil,
Syaikh Abdullah
al-Muhammad al-‘Auhali dan
Syaikh Abdullah bin Hasan
Alu Buraikan.
Diterjemahkan kedalam
bahasa indonesia oleh Luqman Firmansyah.